Educar en i per a un món en transformació

Conreant la resiliència de la eco-ansietat a l’esperança activa.

Vivim temps difícils. Ens enfrontem a amenaces que comprometen la vida i les generacions futures, com són el canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat, les crisis migratòries i humanitàries, el que s’anomena una crisi eco-social.

Davant aquesta situació cada vegada més persones, tant adults com nens i joves pateixen eco-ansietat*. Respostes com la por, la ràbia o la desesperació són respostes sanes i naturals. Acompanyar als joves en aquests moments és un repte per a educadors i famílies, per als quals no sempre disposem d’eines.

Aquesta proposta, pensada per a educadors i alumnes proposa enfortir la capacitat de resiliència i sentit de propòsit combinant pràctiques de Mindfulness (atenció plena) amb el treball que reconnecta.

El Treball que Reconnecta (de Joana Macy) ens ajuda a transformar aquestes emocions difícils en inspiració i resiliència. Ens empodera i anima a usar els recursos que ja tenim per a navegar les crisis i canvis als quals ens enfrontem, permetent que emergeixi el nostre potencial d’acció creativa des del cultiu de l’esperança activa.

En aquests tallers vivencials, es pretén oferir un espai segur d’escolta i reconnexió amb un/a mateix/a i amb la vida, on cada persona pugui descobrir el seu potencial i quina pot ser la seva participació “en la creació d’una cultura que no destrueixi el seu món” (J.Macy).

Què poden experimentar i obtenir
  • Un espai on navegar el seu propi dolor, desconcert, ràbia per a poder sortir reforçat/da.
  • Més enllà de discursos pessimistes , optimistes o negacionistes poder generar i sostenir un espai d’escolta per a compartir com ens afecta cadascun.
  • Capacitat de transformar les crisis en oportunitats d’aprenentatge, la desesperança en esperança activa.
  • Incrementar la seva capacitat de resiliència, com una manera d’estar en el món i enfrontar les dificultats.
  • Adquirir eines i recursos per a poder acompanyar a d’altres en aquesta exploració.
  • Tenir eines per a poder guiar o obrir un diàleg clar i honest sobre l’estat del món i la preocupació que això suscita en els alumnes.
  • Incrementar la vivència d’interconnexió, de interser i per tant també una visió més àmplia de les necessitats de tots els éssers.
  • Reconnectar amb els recursos, valors, somnis i aspiracions personals.
  • Nodrir la intenció de cuidar la terra i els éssers que l’habiten.

*Un estudi recent en el qual han participat investigadors de sis universitats, revela que el 75% dels joves d’entre 16 i 25 anys, senten que el seu futur és aterridor i el 45%, assegura que l’ansietat relacionada amb el canvi climàtic està afectant la seva vida quotidiana.

Com

Mitjançant tallers adreçats a centres educatius de diferent durada segons la disponibilitat i la intervenció, tant per educadors com per l’alumnat.

Si vols més informació: https://www.consciencianatura.org/